Magnus & Selma

Att hantera kunder

Alltså jag bara MÅSTE berätta vad som kan hända i mitt arbete, ibland är det som en fars. Såklart som på alla arbetsplatser händer galna grejjer. Det här hände mig häromdagen när jag ringde en leverantör.
Jag har bytt ut både leverantörens företagsnamn och jag jobbar hos ”kunden” för att skydda eventuella arbetsplatser.

Här slår jag nu ett telefonnummer och väntar glatt på svar :-)

-Välkommen till Leverantören.
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa, har du någon där som kan hjälpa mig med det?
-Ett ögonblick så kopplar jag dig här….
-Hej, du har kommit till Johan Xxxx, personen du söker är sjuk vänligen tryck 5 för att lämna meddelande eller 9 för att komma till telefonist.
Trycker 9
-Välkommen till Leverantören. (Ny telefonist)
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa, har du någon där som kan hjälpa mig med det? Jag vill inte bli kopplad till Johan X för jag vet att han är hemma och sjuk.
-Ett ögonblick så kopplar jag dig här….
-Hej, du har kommit till Malin, personen du söker är xxxx vänligen tryck 5 för att lämna meddelande eller 9 för att komma till telefonist.
Trycker 9
-Välkommen till Leverantören. (Ny telefonist – tror jag)
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa, har du någon där som kan hjälpa mig med det? Jag vill inte bli kopplad till Johan X för jag vet att han är hemma och sjuk och Malin är inte heller där.
-Ett ögonblick så kopplar jag dig här….
Tystnad
-Hallå? (jag)
-Hallå!
-Hallå? (jag)
-Hallå!
-Har jag kommit till Leverantören?
-Ja, det är Xxxx du pratar med.
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa så att det blir rätt när jag lägger beställning. Kan du hjälpa mig med det?
-Nää, nu har du kommit till säljavdelningen och jag har ingen aning om vilka fraktpriser vi har.
-Eeh, nähä? Har du någon där som kan hjälpa mig med det?
-Ja då får du ringa leveransavdelningen. Men jag vet inte hur man gör när man kopplar så jag ber dig ringa 08-XXX 2XX 35.
-Tack så mycket då ska jag ringa dit.
Ringer det nya numret……
-Hej, du har kommit till Xxxx, personen du söker är i möte fram till 16.00, vänligen tryck 5 för att lämna meddelande eller 9 för att komma till telefonist.
Trycker 9
-Välkommen till Leverantören. (Känner igen telefonisten)
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här igen. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa. Jag vill inte bli kopplad till Johan X för jag vet att han är hemma och sjuk och Malin är inte heller där, sen fick jag komma till en annan säljare och han hade ingen aning. Han ville jag skulle ringa leveransavdelningen och dom satt upptagen i möte – finns det nån hos er som kan svara på fraktpriser?
-Ja nu vet jag aldrig vem som svarar för när vi kopplar in på säljavdelningen är det samma nummer och det blir den som är ledig som svarar.
-Jaha, men jag vill gärna ha ett svar?
-Jamen då kopplar jag dig till Ulla, hon borde kunna svara på det här.
-Ulla Xxxxxx.
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa så att det blir rätt när jag lägger beställning. Kan du hjälpa mig med det?
-Nä, jag har ingen aning om våra fraktpriser. Det vet vi inte förrän produkterna är paketerade.
-Nähä, men om du vet hur mycket kulventilerna väger så kan du väl ge mig ett ungefärligt pris. Jag ska bara lägga in det på beställningen.
-Ja, du kan få vikt på kulventilen men jag har ingen aning om hur mycket emballaget väger.
-Nähä, men har du nån där som kan svara på det?
-Ja, alltså då måste du prata med dom som paketerar.
-Jamen görs det hos er eller har ni ett centrallager nånstans eller går det att få prata med någon?
-Ja nu har ju du ringt till Upplands Väsby och här finns våra produkter och jag jobbar här.
-Ja, men då kanske du kan ta reda på det då?
-Jag ber någon på leveransavdelningen kontakta dig. Vad sa du att du hette, Sara?
-Sara Elfving från Kunden.
-Nu ser jag inte ditt nummer här?
-(Hon får mitt telefonnummer)
-Bra då kontaktar någon dig. Tack. Hej!
Klick
-Jaha? Ja just….
Inte ett ljud hördes och jag orkade inte vänta, dessutom var jag alldeles för upprörd.
Jag gjorde en beställning med en rad på 150 kr för frakt.

Fatta vilket jobb?!

Önskesamtalet:
-Välkommen till Leverantören.
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa, har du någon där som kan hjälpa mig med det?
-Ett ögonblick så kopplar jag dig här….
-Xxxx Xxxx
-Hejsan, Sara Elfving från Kunden här. Jag ska beställa två kulventiler och skulle vilja ha fraktpriset på dessa, kan du hjälpa mig med det.
-Ja, nu har inte jag tillgång till dom priserna men jag kollar upp och kontaktar dig.
Vad vill du köpa och hur mycket?
-Toppentack! Kan du maila mig frakten så jag får lägga in den på beställningen; sara.elfving@harjobbarjag.se, jag berättar vad jag vill köpa och hur mycket.
-Inga problem. Då återkommer vi. Tack så mycket.
-Tack, hej.

Oavsett om man har fraktavtal med Posten, Schenker eller något annat fraktbolag så finns tariffer man kan gå efter. Exempelvis om paketet väger 300 gram eller 1500 gram så kostar frakten 150 kr. Väger paketet 3000 gr så kostar det 275kr osv osv.

Tog mig samman och skrev ned allt och skickade till VDn på företaget.
Till min stora glädje fick jag svar av VDn:

Hej Sara.
Jag är otroligt tacksam att du lade tid att skriva detta och jag har drivit ett mindre krig mot bla Office management som ska se till att våran växel fungerar som den ska och vissa av dina punkter bekräftar det som jag har befarat. Att detta drabbar er som kund och oss definitivt.

Sedan har du andra punkter som är av intern karaktär vilket jag beklagar men jag kommer att blanda in ledningsgruppen omgående för det SKA fungera som i ditt önskad scenarier.

 Är det så att du är i kontakt med oss i framtiden hoppas jag att det går lättare och strular det ringer du mig.

Med vänlig hälsning / Best regards
VDn hos Leverantören
————————-
Jag förväntar mig minsann att de kulventiler jag beställde är guldpläterade :-)

En vanlig dag på jobbet och jag tycker att det är hur kul som helst!
Ha en underbar fortsättning på VECKAN!

Guben är i Stockholm på jobb, imorrn är det LUCIA och det är julfest med jobbet!
Det blir kul.

Lördag är det jobb på Arenan då MODO spelar igen….
Kram/Sara

 

 

 

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Märkta på:,

2 thoughts on “Att hantera kunder

  1. Kussen

    Hahaha, jag som fick ett mentalt sammanbrott bara av att försöka komma fram i Folktandvårdens ”knapptryckar växel” och i stället skickade ett mejl där jag förklarade vilken tur dom hade haft som slapp prata med en upprörd Katarina och istället bara behövde läsa vad jag ville häva ur mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>